درمان سردرد با سایلوسایبین

سردرد

سردرد یک بیماری شایع و ناراحت کننده است که با درد یا ناراحتی در ناحیه سر یا بالای گردن مشخص می شود. علائم درد به صورت احساس فشار، ضربان، درد یا ضربه چاقو توصیف می شود و شدت درد می تواند از خفیف تا شدید متغیر باشد. سردردها می توانند از نظر مدت زمان متفاوت باشند، برخی از آنها فقط چند دقیقه طول می کشد و برخی دیگر برای چند روز ادامه دارند. انواع مختلفی از سردرد وجود دارد که طول مدت درد و شدت آن وابسته به نوع سردرد است. از انواع رایج سردردها می توان به میگرن و سردردهای خوشه ای اشاره کرد.

فهرست مطالب (کلیک کنید)

میگرن

امروزه 10 تا 20 درصد از مردم درگیر بیماری میگرن هستند، بیماری که کیفیت زندگی را به طور چشم‌گیری کاهش می دهد و فعالیت بهینه فرد را محدود می‌کند، تا حدی که سازمان بهداشت جهانی میگرن را یکی از مطرح ترین بیماری های ناتوان کننده دسته بندی می کند. میگرن با علائمی مانند حساسیت به نور، صدا، بو یا لمس رخ می دهد. دلایل میگرن مشخص نیست، اما ژنتیک و عوامل محیطی نقش مهمی در بروز این بیماری ایفا می کنند. تشخیص این بیماری بر اساس معاینات بالینی انجام می پذیرد و استفاده از سی تی اسکن ، ام آر آی و نوار مغزی برای تشخیص بهتر بیماری کمک به سزایی می کند.

علائم میگرن

علائم میگرن ممکن است ۱ تا ۲ روز قبل از خود سردرد شروع شود. این مرحله به عنوان مرحله prodrome شناخته می شود. علائم در این مرحله می تواند شامل هوس غذایی خاص، افسردگی، خستگی یا کم بود انرژی، خمیازه مکرر، بیش فعالی، تحریک پذیری و سفتی گردن باشد. برای برخی افراد، این علائم معمولا بصری هستند و ممکن است قبل یا در طول میگرن رخ دهد. هر علامت معمولاً در طی چند دقیقه ایجاد شده و می تواند تا 60 دقیقه طول بکشد.

حملات میگرن، معمولاً شامل دردی نبض دار بوده و در یک طرف سر بروز می کند. حساسیت به نور، صدا، بو و تهوع و استفراغ ممکن است از چند ساعت قبل تا یک روز پس از حمله میگرن، بروز کند.

درمان میگرن

شیوع میگرن

بیماری میگرن یکی از علل شایع بروز سردرد های مکرر است که 1.1 میلیارد نفر در سراسر جهان را تحت تاثیر قرار می دهد. نیم تا سه چهارم بزرگسالان 18 تا 65 ساله در جهان در سال گذشته سردرد داشته و حدود 30 درصد از این افراد دارای بیماری میگرن بوده اند. سردرد حدود 15 روز در هر ماه 3٪ از جمعیت بزرگسال جهان را تحت تأثیر قرار می دهد که از این بین بیش از دو سوم بیماران یا به پزشک مراجعه نکرده و یا مراجعات خود را قطع می کنند. به همین دلیل، این بیماری اغلب تشخیص داده نشده و یا به خوبی درمان نمی شود.

این بیماری در سنین 30 تا 40 سالگی تقریباً 3 برابر در زنان شیوع بیشتری دارد، در حالی که در سنین زیر 12 سال، پسران بیشتر دچار این بیماری می شوند. میگرن اغلب با بیماری های همراه مانند افسردگی، اضطراب، اختلالات خواب و صرع مرتبط است.

درمان میگرن

سردرد خوشه ای

سردرد خوشه ای اغلب دردناک ترین سردرد در بین انواع سردرد در نظر گرفته می شود که بدون دارودرمانی، می تواند از 15 دقیقه تا 3 ساعت طول بکشد و میانگین آن بین 45 تا 90 دقیقه است. حملات سردرد خوشه ای اغلب در زمان مشخصی از روز رخ  داده و ریسک بروز حملات در طول شب بیشتر است. فرکانس تعداد حملات از یک روز در میان تا هشت بار در روز متغیر است.

سردرد خوشه ای را می توان به دو دسته اپیزودیک و مزمن تقسیم بندی کرد که شکل اپیزودیک آن شایع تر بوده و 80 تا 90 درصد بیماران را تحت تاثیر قرار می دهد.

بیماران دارای سردرد مزمن حملات مداومی دارند که معمولا بیش از یک سال بدون بهبودی یا دوره بهبودی کمتر از سه ماه طول می‌کشد. در این افراد معمولا داروهای پیشگیری موثر نیست.

در سردرد اپیزودیک حملات در دوره‌ها های متفاوت رخ می‌دهند که از هفته‌ها تا ماه‌ها طول می‌کشد. بیماران دارای سردرد اپیزودیک ممکن است متوجه الگویی در حملات خود شوند، ریسک بروز این حمله ها معمولاً در حوالی بهار و پاییز بیشتر است.

علائم سردرد خوشه ای

به طور معمول، حملات با سردرد طاقت فرسا و علائمی مانند میوز (تنگی مردمک چشم)، قرمزی چشم یا ریزش اشک، احتقان و آبریزش بینی، تورم اطراف چشم، تورم گلو، برافروختگی و درد صورت همراه است. طبقه بندی بین المللی اختلالات سردرد، از معیارهای تشخیصی صریح بر اساس علائم و سابقه پزشکی بوده که برای همه اختلالات سردرد استفاده می شود بر اساس این معیار، تشخیص سردرد خوشه‌ای اپیزودیک به حداقل دو دوره حمله یک طرفه نیاز داشته که هر دوره از ۷ روز تا ۱ سال  به طور مداوم یا با دوره های بهبودی کمتر از 3 ماه رخ می دهد.

تفاوت میگرن و سردرد خوشه ای

سردرد خوشه‌ای احتمالاً شدیدترین درد شناخته شده بین تمام انواع سردرد طبقه بندی می شود. احساس بی قراری و آشفتگی از ویژگی های بارز در هنگام حملات  بوده و می تواند به تشخیص افتراقی سردرد خوشه ای از میگرن کمک کند. در طول یک دوره حمله سردرد، بیماران میگرنی ترجیح می دهند بی‌حرکت دراز بکشند در حالیکه، بیماران مبتلا به سردرد خوشه‌ای در طول حملات حرکت کرده یا تکان می‌خورند و تلاش می‌کنند تا با اعمال فشار به ناحیه آسیب‌دیده، شدت درد را کاهش دهند. به طور کلی، پس از پایان حمله در سردرد خوشه ای، بیماران تا حمله بعدی بدون درد هستند.

شیوع سردرد خوشه ای

این بیماری همه گروه های سنی را در سراسر جهان تحت تاثیر قرارمی دهد و شیوع آن در مردان بیشتر از زنان می باشد (نسبت 3:1). سن شروع سردرد خوشه‌ای از 10 تا 68 سالگی متغیر بوده و میانگین آن در دهه سوم زندگی افراد برای هر دو جنس یکسان می باشد. سردرد ممکن است به طور معمول در برخی جوامع کمتر تشخیص داده شده و در نتیجه کمتر درمان شود. از بیمارانی که سردرد خوشه‌ای را تجربه می‌کنند، افراد مبتلا به سردرد خوشه ای باید برای بیماری های احتمالی همراه  مانند افسردگی، اختلالات خواب و عادات تاثیر گذار بر سبک زندگی از جمله سیگار کشیدن، مصرف الکل و مواد مخدر غربالگری شوند.

درمان میگرن

عوامل تاثیر گذار بر بروز سردرد

عادات زندگی و عواملی مانند سیگار کشیدن، ضربه به سر، سابقه خانوادگی سردرد، نوشیدن الکل یا بوهای قوی مانند عطر، رنگ یا بنزین با ابتلا به سردرد خوشه ای و میگرن مرتبط هستند. محرک ها سبب تشدید سردرد در هر دو دسته از بیماران می شوند. همچنین احتمال ابتلا افراد دارای بستگان درجه یک یا درجه دو با سردرد خوشه ای در مقایسه با افراد عادی بیشتر می باشد. از طرف دیگر عواملی مانند سابقه دارویی، مصرف قرص‌های ضد بارداری خوراکی (OCPs)، داروهای ضدالتهاب غیراستروئیدی (NSAIDs) و همچنین سابقه پزشکی و روانپزشکی بیماران ممکن است بر ابتلا به این قبیل سردردها تأثیر بگذارد.

درمان انوع سردرد

در 20 سال گذشته، درک ما از پاتوفیزیولوژی سردرد خوشه ای و میگرن به دلیل یافته های حاصل از مطالعات پیش بالینی و بالینی، ژنتیک و مطالعات تصویربرداری عصبی بسیار پیشرفت کرده است. اما در حال حاضر هیچ درمانی برای سردرد خوشه ای وجود نداشته و داروها و درمان های موجود برای درمان سردرد خوشه ای و میگرن می توانند تا حدودی بروز و شدت حملات را کاهش دهند. گزینه‌های درمانی برای سردردهای خوشه‌ای و میگرن شامل اکسیژن درمانی، داروهای تریپتان، ارگوتامین و دی هیدروارگوتامین، کورتیکواستروئیدها، بی حس کننده های موضعی، مسکن های بدون نسخه و مکمل های طبیعی است. درمان دارویی برای میگرن را می توان به دو دسته درمان تسکین دهنده در زمان حمله حاد و درمان پیشگیرانه تقسیم کرد که اکثر بیماران هر دو نوع درمان را دریافت می کنند. درمان های موجود ممکن است عوارض جانبی غیرقابل قبول یا پاسخ درمانی ناکافی داشته باشد بنابراین، پیدا کردن درمان های جدید برای جلوگیری و پیشگیری از بروز حملات مورد نیاز است.

سیلوسایبین و سردرد

سیلوسایبین یک ترکیب سایکودلیک بوده و در گروهی از قارچ ها یافت می شود که به عنوان قارچ‌های جادویی شناخته می شوند. این ترکیب اثرات مفیدی بر میگرن و سردردهای خوشه ای داشته و  شدت درد و اختلالات عملکردی مرتبط با میگرن را کاهش می دهد. سیلوسایبین از طریق تحریک سیناپس زایی و تأثیر بر گیرنده های سروتونرژیک 5HT2 باعث جلوگیری از حملات و سایر علائم سردرد می شود. اخیرا درمان با دوز پایین یا میکرودزوینگ سیلوسایبن برای بیماران مبتلا به سردرد خوشه ای مورد توجه قرار گرفته است. براساس مطالعات اخیر، مصرف سیلوسایبین در افراد مبتلا به میگرن سبب کاهش تعداد دفعات میگرن تا 50 درصد برای حداقل 2 هفته می شود.

سیلوسایبین و سردرد

سیلوسایبین از طریق تحریک سیناپس زایی، تاثیر بر گیرنده های سروتونرژیک 5HT2 و همچنین شباهت بسیار به داروهای رایج موجود برای درمان سردرد باعث جلوگیری از حملات و سایر علائم سردرد خوشه ای پس از یک یا چند دوزمصرف سیلوسایبین می شود. از طرف دیگر اثر هالوسینشن ناشی از سیلوسایبن وابسته به دوز بوده و در دوز های پایین دیده نمی شود. اخیرا درمان با دوز پایین یا میکرودزوینگ سیلوسایبن برای بیماران مبتلا به سردرد خوشه ای مورد توجه قرار گرفته است. این درمان می‌تواند سیلوسایبین را به درمان در دسترس تر با عوارض کمتر تبدیل کرده و امکان تجویز این دارو را به صورت مکرر برای بیماران مبتلا به سردر خوشه ای و میگرن فراهم کند.

سیلوسایبین یک ترکیب سایکودلیک بوده و در گروهی از قارچ ها یافت می شود که به عنوان قارچ‌های روانگردان شناخته می شوند. این ترکیب اثرات مفیدی بر میگرن و سردردهای خوشه ای داشته و می‌تواند شدت درد سردرد و اختلالات عملکردی مرتبط با میگرن را کاهش دهد. مکانیسم اثر سیلوسایبین بر میگرن به طور کامل شناخته نشده است، اما برخی مطالعات حاکی از آن است که سیلوسایبین سطح اکسید نیتریک را افزایش داده که ممکن است در برخی افراد سبب بروز سردرد شود اما بر اساس مطالعات اخیر، مصرف سیلوسایبین در افراد مبتلا به میگرن سبب کاهش تعداد دفعات میگرن تا 50 درصد برای حداقل 2 هفته شده است. نتایج این کارآزمایی بالینی امیدوارکننده بوده و ممکن است در آینده منجر به مطالعات بزرگتر شود.

کارآزمایی های بالینی متعددی وجود دارد که اثرات سیلوسایبین را بر سردرد خوشه ای و میگرن بررسی کرده اند. مطالعه ای که در سال 2006 در مجله Neurology منتشر شد، نشان داد که دو تا سه دوز سیلوسایبین میزان و شدت سردردهای خوشه ای را تا 91 درصد در بیماران کاهش می دهد.

در مطالعه ای دوسوکور که در سال 2021 در مجله Neurotherapeutics، منتشر شد، بزرگسالان مبتلا به میگرن، دارونما و سیلوسایبین (0.143 میلی گرم/کیلوگرم) را در 2 جلسه به فاصله 2 هفته دریافت کردند. نتایج  پس از 2 هفته، نشان دهنده کاهش درتعداد حملات میگرن پس از مصرف سیلوسایبین در مقایسه با دارونما بود. یافته های آنها همچنین نشان داد که سیلوسایبین می تواند منجر به بهبود طولانی مدت و پایدارمیگرن در بیماران شود.

درمان میگرن

در مطالعه ای که در سال 2022 در مجله Headache، منتشر شد، نشان داده شد که قارچ سیلوسایبین  سردرد خوشه‌ای را تسکین داده و دفعات حملات را کاهش می دهد. این مطالعه نشان می‌دهد که ترکیب دارودرمانی به همراه سیلوسایبین می تواند اثرات مفیدی بر سردرد خوشه‌ای مزمن داشته باشد.

امانوئل شیندلر، استادیار عصب‌شناسی در دانشگاه Yale، پس از تجویز یک یا چند دوز سیلوسایبین به بیماران، متوجه بهبودی پایدار در افراد مبتلا به اختلالات سردرد شد. در این مطالعه دو سویه کور، بیمارانی که از میگرن های مزمن رنج می بردند، ابتدا یک کپسول دارونما و سپس دو هفته بعد، یک کپسول حاوی دوز پایین سیلوسایبین مصرف کردند. شرکت‌کنندگان دو هفته قبل از مصرف دوز دارونما، شروع به ثبت روزانه علائم سردرد خود کرده و علائم را تا دو هفته پس ازمصرف سیلوسایبین ثبت کردند. نتایج این مطالعه نشان داد که سیلوسایبین  تعداد حملات میگرن را به طور قابل توجهی کاهش می دهد. مصرف این ماده با کاهش شدت سردرد و اختلالات عملکردی مرتبط با میگرن همراه بود. شیندلر در انتها نتیجه گرفت که سیلوسایبین در مقایسه با سایر درمان‌ها به روشی جدید عمل می‌کند، که ارزشمندتر از تکرار درمان های  موجود است. مطالعه انجام گرفته حاکی از آن است، که سیلوسایبین اثر ماندگاری بر درمان میگرن دارد این در حالی است که هیچ درمان خوراکی دیگری که بتواند چنین تاثیری را بر بهبود بیماری بگذارد، وجود ندارد.این یافته ها مطابق با مطالعه دیگری است که در سال 2015 توسط شیندلر و همکارانش منتشر شد و نشان داد که قارچ سیلوسایبین برای پیشگیری و درمان اختلال سردرد خوشه ای نیز استفاده می شود و نسبت به درمان های معمولی بسیار موثرتر است.

نتیجه گیری

تحقیقات در مورد مزایای درمانی سیلوسایبین در کاهش سردردهای خوشه ای و میگرن نتایج امیدوارکننده ای به همراه داشته است. تجویز یک یا دو دوز سیلوسایبین کاهش قابل توجهی در میزان، مدت زمان سردرد و بهبود پایدار،  در میان شرکت کنندگان در مطالعات مختلف نشان داده است.

محققان هنوز در حال مطالعه مکانیسم دقیق اثر سیلوسایبین، تاثیر دوز های مختلف و نحوه اثر گذاری آن در کاهش تعداد و فرکانس حملات سر درد به ویژه در دراز مدت هستند. نیاز به تحقیقات بیشتر، از جمله آزمایش‌های بالینی در مقیاس بزرگ‌تر، برای ایجاد ایمنی و کارایی این رویکرد درمانی وجود داشته و علاوه بر این، اثرات طولانی مدت و دوزهای بهینه سیلوسایبین برای مدیریت سردرد نیاز به بررسی عمیق تری دارد.

میگرن و سردرد خوشه ای بیماری های مزمن و دراز مدتی هستند، بنابراین، باید دوزها و رژیم های درمانی مناسب که در مدیریت طولانی مدت میگرن و سردرد خوشه ای ایمن و موثر هستند، شناسایی شود. با این حال این یافته ها پرتو امیدی را برای افرادی که از سردردهای خوشه ای و میگرن رنج می برند، به ویژه کسانی که به درمان های سنتی به خوبی پاسخ نداده اند، ارائه می دهد.

5 5 رای ها
محتوا برای شما چه قدر مفید بود؟
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
پیمایش به بالا
ارتباط با تیم پشتیبانی اسپادژن

سلام چطور میتونم کمکتون کنم؟