میکرودوز سیلوسایبین

معرفی میکرودوز

در حالی که تجربیات مصرف قارچ های حاوی سایلوسایبین در دوز های بالا به طور گسترده مورد مطالعه قرار گرفته است، تحقیقات جدید بر روی یک رویکرد خاص درمانی به نام میکرودوز متمرکز شده است. میکرودوزینگ عبارت است از استفاده منظم از دوزهای پایین (5 تا 10 درصد دوز معمول) داروهای سایکواکتیو(روانگردان) .

فهرست مطالب (کلیک کنید)

میکرودوزینگ سیلوسایبین

 در مورد سایلوسایبین میکرودوز شامل استفاده از دوز های پایین (100-300 میلیگرم قارچ خشک معادل 0.1 تا 0.3 میلیگرم سایلوسایبین خالص) در فواصل منظم (48 تا 72 ساعته) است، اثرات سایلوساییبن بر بدن وابسته به دوز بوده و با افزایش دوز فرد اثرات مختلفی را تجربه میکند این اثرات از احساس خواب آلودگی در مقادیر پایین تا تجربه یک سفر ذهنی در دوز های بالاتر و در ادامه اختلاط حواس مثل دیدن اصوات، شنیدن رنگ ها احساس یکی شدن با طبیعت و حتی تجربه احساس خروج روح از بدن میتواند متغییر باشد. که پس از خروج ماده از بدن این حالات نیز به شکل نرمال برمیگردد. میزانی از سایلوسایبین که در روش میکرودوزینگ مورد استفاده قرار میگیرد موجب تغییر در جنبه های ادرکی فرد  نمی شود و فاقد اثرات توهم زایی است.

این مقاله به جنبه های علمی میکرو دوز سیلوسایبین ، اثرات آن، یافته های تحقیقاتی و کاربردهای بالقوه  آن می پردازد.

یافته های علمی درباره میکرودوزینگ

میکرو دوزینگ یک روش محبوب در میان مصرف کنندگان مواد سایکواکتیو است سازمان Global Drug Survey یک نظر سنجی در سال 2021 درمیان 1 میلیون شرکت کننده در 11 کشور انجام داد که نتایج این نظر سنجی نشان میدهد که در طی این سال 16 درصد از شرکت کنندگان از سیلوسایبین به فرم قارچ های جادویی استفاده کرده اند که و در این بین 22 درصد افراد میکرودز را به عنوان روش مصرف انتخاب کردند. نظر سنجی ها نشان میدهد افرادی که از این روش استفاده میکنند، اثرات مثبتی مثل کاهش اضطراب، کاهش افسردگی، افزایش مود و خلاقیت را در نتیجه میکرودوزینگ تجربه میکنند. 

براساس مطالعات تصور میشود که اثرات درمانی سایلوسایبین از طریق افزایش ارتباط بین سلول های مغزی به واسطه تحریک سلول ها برای ایجاد ارتباط بین سلولی ناشی میشود. 

میکرودوزینگ سیلوسایبین

به نظر میرسد که این اثر حتی در دوز های بسیار پایین هم وجود دارد. میکرودوزینگ از آن جهت  بسیار مهم و جذاب به نظر میرسد که در صورتی که مطالعات اثر بخشی این روش درمانی را تایید کنند. به بیمارن اجازه میدهد تا فارغ از شرایط زمانی و  مکانی از مزایای درمانی سیلوسایبین بهره مند شده و روند درمان ملایم تری را تجربه کند علاوه بر این، این شیوه درمانی در صورت موفقیت آمیز بودن به صورت بالقوه ای موجب کاهش عوارض خواهد شد.

از آنجا که انتظارات افراد می تواند به شدت بر پاسخ آنها در مورد یک موضوع تأثیر بگذارد از همین جهت بررسی یک موضوع به روشی علمی باید به شیوه دوسویه کور (مطالعه ای که در آن شرکت‌کننده و آزمایشگر (پزشک معالج) از نوع داروی مورد استفاده در درمان آگاهی ندارند. این روش برای جلوگیری از جهت‌گیری در نتایج استفاده می‌شود. ) صورت گیرد تا به این روش اثر انتظارات افراد در پاسخی که به موضوع مورد مطالعه می دهند به حداقل برسد.

مطالعات دوسویه کور زیادی در این زمینه تا کنون صورت نگرفته و نتایج مطالعات فعلی در زمینه میکرودوزینگ به نتایج یکسانی نمیرسند، به عنوان مثال  بر اساس یک مطالعه در دانشگاه برتیش کلمبیا که اخیرا در ژورنال Scientific Reports وابسته به انتشارات nature به چاپ رسیده است. میکرودوز سایلوسایبین به همراه عصاره قارچ غیر سایکودلیک Lion mane و و نیاسین نسبت به ماکرودز سایلوسایبین اثرات بهتری در کاهش شاخص DASS (یکی از شاخص های ارزیابی افسردگی، اضطراب و استرس) دارد.

تصور می شود که یکی از مسیر های که سایلوسایبین و هرسینیوم ماده موثره قارچ (Lion mane) از طریق آن بر مغز اثر میگذارند افزایش فاکتورBDNF یا نورتروپیک فاکتور مشتق از مغز است که اثر سینرژستیکی این دو بر BDNF  می تواند موجب اثر بخشی بیشتر آنها شود. همچنین در این مطالعه مشخص شد که مصرف سایلوسایبین به همراه ارسینیوم و نیاسین در افراد با سن بالاتر از  55 سال نسبت به مصرف سایلوسایبین به تنهایی در این رده سنی اثرات مثبت قابل توجهی دارد که این مورد می تواند ناشی از اثر نیاسین بر عروق باشد که موجب جذب و توزیع بیشتر سایلوسایبین و ارسینیوم می شود.

در مقابل مطالعه دیگری که در آرژانتین به صورت دوسویه کور بر روی 34 بیمار انجام شد و به بررسی اثر مصرف کوتاه مدت 0.5 گرم  در روز از قارچ خشک سایلوسایبین  کوبنسیس بر تجربه ذهنی، رفتار، خلاقیت (تفکر واگرا و همگرا)، ادراک، شناخت و فعالیت مغز (EEG) پرداخت نشان می دهد که گرچه اثرات گزارش شده به طور قابل توجهی برای دارو نسبت به دارونما شدیدتر است، اما این اثر فقط در شرکت کنندگانی که توانسته بودند گروه خود (دارو یا دارونما) را به درستی حدس بزنند قابل مشاهده است. طبق یافته‌های این مقاله اگرچه دوزهای پایین قارچ سیلوسایبین می‌تواند منجر به اثرات ذهنی قابل‌توجه و تغییر ریتم EEG شود، اما هیچ شواهدی مبنی بر اثر مثبت بر بهبود عمومی، خلاقیت و عملکرد شناختی بیمار به دست نیامد. براساس نتایج این مطالعه، حداقل برخی از مزایای میکرودوزینگ با قارچ سیلوسایبین،  ناشی از انتظارات فرد و در حقیقت اثر دارونما است. نتایج این مطالعه در ژورنال nature Translational Psychiatry  به چاپ رسیده است. 

نتایج مصرف قارچ سیلوسایبین

نتیجه گیری

دوزینگ معمول سایلوسایبین اثرات اثبات شده ای دربهبود بیماران مبتلا به بیماری های روان مثل افسردگی، وسواس فکری، PTSD و… دارد. اما هنوز نظر قطعی مبنی بر اثر بخشی یا عدم اثر بخشی میکرودوزینگ بر درمان اختلالات روان وجود ندارد و برای رسیدن به قطعیت در رابطه با اثر بخشی میکرودزینگ سیلوسایبین مطالعات بیشتری لازم است. 

5 1 رای
محتوا برای شما چه قدر مفید بود؟
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
پیمایش به بالا
ارتباط با تیم پشتیبانی اسپادژن

سلام چطور میتونم کمکتون کنم؟